Scherbiass popatrz, a ja ostatnio naprawdę polubiłem Dorotę Wysocką. Ona się tak słodko uśmiecha po każdej pomyłce i przejęzyczeniu. I wcale nie żartuję - w tym momencie jestem bardzo poważny. A i Kaczynskiemu dokopała w jednym z programów wyborczych. Ktoby pomyślał, że ona jest taka odważna?! Chociaż z drugiej strony wolałbym aby pozostała w wydaniach południowych i wieczornych. Co do Ulki i Adamczyka - przecież oni obaj wciąż pracują w TVP1. Owszem Adamczyk rzadziej pojawia się na wizji, ale Ulka w ostatnim czasie został wydawcą wydań o 8.00, 12.00 i 15.00
Wracając do dyskusji...
Sądzę, że najprawdopodobniej w najbliższych latach nie zostanie uchwalona nowa ustawa poprawiająca ściąganie abonamentu w Polsce. Co to oznacza? Nie muszę chyba pisać. Wprawdzie PiS ma już przygotowany projekt, ale słuchając komentarzy polityków z innych partii raczej nie należy się spodziewać jego uchwalenia. Wszak jest tam wiele kiepskich, a wręcz złych rozwiązań, w wyniku których władzę w TVP przejęłaby tylko jedna partia... Nie należy także zapominać o wpływach mediów prywatnych. Ani Solorzowi, ani tym bardziej Walterowi nie powinno zależeć na poprawie ściągalności abonamentu. Owszem - TVP zostałaby zmuszona do
ograniczenia reklam, ale miałaby przede wszystkim stały i pewny dochód, umożliwiający swobodny i niczym nie skrępowany rozwój.
Odnośnie kadrowania i realizacji programu - niedługo wszystko powinno się zmienić. W przeciągu kilku miesięcy zostanie oddany nowy gmach przy Woronicza. Przeprowadzka TAI oraz uruchomienie nowego, bardzo profesjonalnego i świetnie wyposażonego newsroomu to tylko kwestia czasu. (Polecam link:
http://www.tvp.pl/zamowienia_publiczne/home.asp?ID=695 - to ogłoszenie o przetargu w sprawie licencji na "RUNPLANERR'A" - to będzie prawdziwa rewolucja w programach informacyjnych TVP) Być może tylko fragmenty obecnej scenografii Wiadomości i Panoramy zostaną zainstalowane ponownie.
Oto co znalzłem:
1)Jak jest obecnie (podsumawanie autorstwa D. Warakomskiej)
Montaż materiałów reporterskich, krajowych i zagranicznych odbywa się na trzech różnych piętrach. Proces ten może dodatkowo komplikować i wydłużać koniecznoć korzystania z dwu zestawów montażowych, jeli materiały składajšce się na program zarejestrowane sš na różnych nonikach analogowym i cyfrowym.[...]
Te niekomfortowe warunki oraz towarzyszšca temu zazwyczaj atmosfera popiechu mogš prowadzić do przeoczenia błędów. Natomiast elementem najbardziej utrudniajšcym pracę w trakcie emisji programu informacyjnego jest brak możliwoci wprowadzenia bezpiecznych zmian w prompterze.W podsumowaniu pani Dorota Warakomska stwierdziła, iż istniejšca obecnie mnogoć systemów, noników, niedoskonałoć systemu archiwalnego, organizacja pracy, a także czynnik ludzki, który jest zawodny, w znacznym stopniu spowalniajš szybkoć produkcji newsów.
2) Co to jest Runnplanner:
CHARAKTERYSTYKA SYSTEMU RUNPLANNER System RunPlanner służy do przygotowywania programów informacyjnych, wspomagajšc pracę osób realizujšcych program: wydawców, producentów, realizatorów dwięku i wizji, prezenterów itd. System może obsługiwać wiele współpracujšcych ze sobš redakcji oraz zespołów pomocniczych pracujšcych na potrzeby tych redakcji. Pozyskiwanie informacji zewnętrznych System pozyskuje informacje z wielu zewnętrznych ródeł, a w szczególnoci: - depesz agencji prasowych, - od korespondentów, - z orodków. System gromadzi depesze agencyjne i zawiera w sobie bogaty aparat wyszukiwania w nich informacji wg różnorodnych kryteriów. System umożliwia otrzymywanie, gromadzenie i udostępniane materiałów opracowanych przez korespondentów przy pomocy programu Reporter zawierajšcego specjalizowany edytor i umożliwiajšcego wysyłkę materiałów za porednictwem poczty elektronicznej. Podobnie system odbiera i udostępnia materiały opracowane i nadesłane przez orodki terenowe TVP. Edytor tematów System RunPlanner zawiera specjalizowany edytor, który służy do edycji przygotowywanych materiałów. Umożliwia on edycję materiałów wraz z zapowiedziami, elementami oprawy, tekstami (felietonów, reportaży itp.), komentarzami dla realizacji, identyfikacjš materiału wizyjnego oraz danymi liczbowymi takimi, jak planowany i rzeczywisty czas trwania, tematu i jego składowych, kodu czasowego itp. Czas czytania tekstu jest szacowany automatycznie. Grupowanie i przepływ informacji Opracowywane tematy gromadzone sš w listach tematów. Ich iloć i przeznaczenie może być różne w różnych redakcjach. Służš one do organizowania przepływu informacji od autorów do zespołu wydajšcego, umożliwienia adjustacji i akceptacji tematów oraz ich wyboru przy edycji scenariuszy wydań. W szczególnoci mogš to być: - listy autorskie, - listy materiałów nadesłanych przez orodki terenowe, - listy tematyczne (np. przeznaczone do adjustacji przez wydawców odpowiedzialnych za tematykę krajowš, zagranicznš itp.), - listy materiałów gotowych, czekajšcych na pobranie ich do scenariuszy wydań, - materiały, które "spadły" z bieżšcych wydań do póniejszego wykorzystania itp. Tematy na listach mogš być wyszukiwane według różnych kryteriów takich, jak autorzy, docelowe wydanie, tytuł lub jego fragment, słowa kluczowe, czas.
System umożliwia też tworzenie przechowywanie i wyszukiwanie w bazie danych pomocniczych informacji tekstowych powstajšcych w redakcjach lub zespołach pomocniczych takich, jak kalendaria, informacje o dostępnych materiałach filmowych z przekazów zagranicznych, dane o charakterze backgroundowym itp. RunPlanner zawiera system przesyłania komunikatów ułatwiajšcy komunikację pomiędzy współpracujšcymi ze sobš osobami. Scenariusze Tworzenie scenariuszy wydań programów informacyjnych jest głównym zadaniem systemu, które realizowane jest za pomocš Edytora scenariuszy. Scenariusze sš prezentowane w systemie w sposób różnorodny w zależnoci od etapu przygotowywania wydania oraz potrzeb różnych osób wchodzšcych w skład zespołu redagujšcego (realizatorzy, prezenterzy, wydawcy, kierownicy produkcji). W szczególnoci system zawiera układy scenariuszy służšce do: - wstępnego planowania scenariusza, - zasadniczej budowy scenariusza, - edycji elementów wydania (np. przez autorów tematów, prezenterów), - wprowadzania kodów czasowych i komentarzy realizacyjnych przez realizatorów, obsługę montażu itp. Kształt i liczbę takich układów można dopasowywać elastycznie w zależnoci od potrzeb redakcji. Scenariusze mogš być budowane w różnorodny sposób: np. poprzez pobieranie tematów z list nowoci, z innych scenariuszy, z list tematów wycofanych lub poprzez tworzenie tematów "od zera''. Tematy lub ich elementy mogš być przeredagowywane, usuwane lub przenoszone na listy "spadów". Podczas pracy w Edytorze scenariuszy prezentowane sš tabele czasowe oraz różne wskaniki, umożliwiajšce na bieżšco pilnowanie bilansu czasowego i ledzenie stanu zaawansowania prac. Możliwe jest także sterownie dostępem do edycji poszczególnych materiałów przez inne osoby, np. autorów tematów, prezenterów. Edytor scenariuszy, podobnie jak cały system, pracuje wielostanowiskowo. Wszelkie zmiany w scenariuszach dokonane na jednym stanowisku sš widoczne dla pozostałych użytkowników. System zabezpiecza przed wykonywaniem pewnych czynnoci jednoczenie, np. jeden tekst może być redagowany w danej chwili tylko przez jednš osobę, z tym, że informacja, kto to robi jest dostępna dla wszystkich. Profil studia Tworzony w systemie RunPlanner opis tematu (przechowywany na listach tematów i w scenariuszach wydań) jest niezależny od urzšdzeń studyjnych. Takie podejcie pozwala na edycję tematu niezależnie od wydania lub programu, w którym będzie emitowany, przekazywanie takich tematów pomiędzy różnymi redakcjami oraz orodkami, bez nanoszenia żadnych zmian. Powišzanie z konkretnymi urzšdzeniami emisyjnymi następuje poprzez wskazanie odpowiedniego profilu studia. Różne zestawy urzšdzeń emisyjnych opisywane sš jako profile studia (nawet dla tego samego studia może istnieć wiele profilów opisujšcych różne zestawy urzšdzeń wykorzystywanych przy emisji). Powišzanie konkretnego
scenariusza z danym profilem studia może nastšpić nawet niedługo przed emisjš (przed generowaniem danych interfejsowych dla urzšdzeń i po sporzšdzeniu wydruków dla realizacji). Dane dla emisji System generuje dane dla urzšdzeń emisyjnych wg okrelonego dla wydania profilu studia. System uwzględnia formaty plików interfejsowych dla wielu stosowanych w TVP urzšdzeń emisyjnych (np. prompterów, generatorów znaków). Przewidywane jest również zastosowanie protokołu MOS dla sterowania tymi cyfrowymi systemami emisji, które na to pozwalajš. System umożliwia uzupełnianie o nowe formaty danych dla wprowadzanych nowych urzšdzeń. System sporzšdza różnorodne wydruki dla zespołu realizujšcego emisję sš one dostosowane do potrzeb funkcji, jakš pełniš różne osoby (np. wydawcy, realizatora wizji i dwięku, prezentera, operatora magnetowidów). Honoraria System RunPlanner zawiera moduł umożliwiajšcy wycenę prac autorów tematów i zespołu przygotowujšcego wydania. Archiwowanie, historie zmian System przechowuje wyemitowane tematy w archiwum tematów, które umożliwia ich wyszukiwanie według różnych kryteriów takich, jak autorzy, słowa kluczowe, tytuł lub jego fragment, czas emisji itp. W systemie można okrelić czas przechowywania tematów na listach, po którym będš one automatycznie usuwane. Terminy te sš z reguły inne dla list bieżšcych a inne dla list autorskich. Te ostatnie mogš stanowić prywatne archiwa autorów. Dla bieżšcych tematów system przechowuje historię zmian. System udostępnia też historię zmian w scenariuszach, pozwalajšcš stwierdzić kiedy, przez kogo i jakie zmiany zostały wprowadzone w poszczególnych wydaniach. Interfejs z innymi systemami System umożliwia przekazywanie danych dla innych systemów informatycznych wykorzystywanych w TVP, a w szczególnoci: - danych dotyczšcych honorariów dla programów finansowych, - danych dla systemów archiwizacyjnych (MAK, Cuadra Star). Dostęp, uprawnienia Ze względu na to, że system może być wykorzystywany przez wiele współpracujšcych ze sobš osób wchodzšcych w skład różnych redakcji i zespołów pomocniczych, zawiera w sobie możliwoci ograniczania dostępu do danych oraz ustawiania różnorodnych uprawnień do korzystania z różnych funkcji systemu, a w szczególnoci: - przyporzšdkowanie osób do poszczególnych zespołów, - uprawnienia do list tematów w zakresie ich przeglšdu, edycji, akceptacji, kopiowania i usuwania tematów itp., analogiczne uprawnienia do baz tekstów,
- uprawnienia do ról wykonywanych w poszczególnych zespołach, - uprawnienia do edycji poszczególnych scenariuszy (z okreleniem zakresu tej edycji), - udostępnianie zawartoci scenariuszy w celu przeglšdu przez osoby spoza danego zespołu redakcyjnego. Współpraca z systemem produkcji wizji System RunPlanner powinien współpracować z systemem produkcji wizji umożliwiajšc powišzanie opisów tekstowych z materiałami wizyjnymi. Oczywicie jakoć tej współpracy zależy również od możliwoci interfejsowych danego systemu. Interfejs mógłby zawierać poniższe elementy. 1. Akcje podejmowane ze strony RunPlannera, które powinien obsłużyć system produkcji wizji: - przy kreowaniu tematu, z którym ma być powišzany materiał wizyjny żšdanie utworzenia obiektu w systemie wizyjnym nowego lub jako kopii innego, wskazanego obiektu (z zachowaniem jego własnoci), w obu przypadkach system wizyjny powinien zwrócić RunPlannerowi unikalny identyfikator utworzonego obiektu, - usuwanie wskazanego obiektu (uprzednio utworzonego na żšdanie systemu RunPlanner), - edycja wstępna w jakoci przeglšdowej obiektu o podanym identyfikatorze, - odtwarzanie w jakoci przeglšdowej obiektu o podanym identyfikatorze (wg EDL lub materiału gotowego), - wysłanie, modyfikacja play-listy (jeżeli system produkcji wizji ma funkcję play-out), - żšdanie podania statusu dla wszystkich wspólnych obiektów (utworzonych na żšdanie systemu RunPlanner). 2. Akcja podejmowana ze strony systemu wizyjnego: - informacja o zmianie statusu obiektu i jego kodach czasowych. W ramach współpracy z dostawcš systemu wizyjnego trzeba będzie uzgodnić: - sposób identyfikacji użytkowników w obu systemach, ich uprawnień, - sposób implementacji interfejsu. Współpraca z systemami wykorzystywanymi dotychczas na potrzeby redakcji TVP Za względu na to, że system RunPlanner będzie wdrażany sukcesywnie, należy zapewnić zarówno "miękkie przejcie" pomiędzy eksploatacjš starego i nowego systemu newsroomowego, jak i współpracę z równolegle wykorzystywanymi dotychczasowymi systemami. System RunPlanner zapewnia: - akceptację opisów tematów stworzonych w dotychczas eksploatowanym systemie Runner (w orodkach terenowych lub innych redakcjach), - zasilanie informacjami o redagowanych scenariuszach wydań systemu RunnerWWW (system ten prezentuje poprzez przeglšdarkę internetowš stan aktualnie tworzonych scenariuszy we wszystkich redakcjach TVP, łšcznie z orodkami terenowymi),
- wykorzystanie systemu Strada jako rodka transportu danych przesyłanych pomiędzy orodkami i odbieranymi od korespondentów. Wymienione systemy sš również autorstwa firmy Cogito. Praca zdalna System umożliwia współpracę zdalnš (poza sieciš lokalnš) korespondentom i innym oddalonym współpracownikom. - FlashWWW serwer internetowy udostępniajšcy bazę depesz agencyjnych dla wyszukiwania informacji, - program Reporter zawierajšcy specjalizowany edytor i umożliwiajšcy wysyłkę materiałów do bazy danych systemu przy pomocy poczty elektronicznej, - zdalne stanowisko edycji tematów umożliwiajšce edycję tematów pobieranych i zapisywanych bezporednio w bazie danych systemu. Monitorowanie pracy systemu Podsystem Herold zapewnia administratorom monitorowanie na bieżšcej pracy wszystkich elementów systemu umożliwiajšc obserwowanie aktualnego stanu poszczególnych aplikacji, tworzy logi zdarzeń i błędów, alarmuje administratorów w przypadku powstania sytuacji awaryjnych. Elastyczne konfigurowanie elementów systemu System posiada szerokie możliwoci konfigurowania pozwalajšce dopasować jego funkcjonowanie do różnorodnych i ewoluujšcych potrzeb redakcji i użytkowników, a w szczególnoci: - list tematów i baz tekstów, uprawnień do nich i przepływu informacji, - profilów studiów, - wzorców scenariuszy, - sposobów prezentacji scenariuszy i ich zawartoci informacyjnej w różnych układach, - formatów wydruków, - formatów informacji interfejsowej dla urzšdzeń studyjnych i zewnętrznych systemów informatycznych, - układów pulpitu roboczego aplikacji dostosowanych do potrzeb różnych użytkowników systemu. Dowiadczenie Przy projektowaniu systemu wykorzystano dowiadczenia wynikajšce z przeprowadzonych wdrożeń i nadzoru autorskiego firmy Cogito przy wieloletniej eksploatacji systemów newsroomowych w TAI i orodkach TVP (łšcznie 20 redakcji). Technologia System pracuje na platformach Windows 9x, 2000, XP. Jako bazę danych wykorzystuje system Oracle (wersje 8.1, 9), jako serwer internetowy wykorzystuje pracujšcy na wielu platformach Windows i Linux Apache-Tomcat, oprogramowanie tworzono w rodowisku Delphi (Borland), a w częci internetowej w języku Java.
PS nie odpowiadam za te kwadraciki w tekście - wina adminów, że teksty kopiwoane z innych stron lub worda tak wyglądają...