
Teleexpress 7 054 396
Wiadomości 6 059 068
Fakty 4 887 013
Wydarzenia 3 607 421
Panorama (18:30) 3 573 713
Polsat wygrał z TVN wyścig o widzów, ale nie o reklamy
W pierwszym kwartale roku Polsat wygrał walkę o widzów z TVN, ale wciąż przegrywa rywalizację o reklamy.
– Reklamodawcy się do nas przekonają – mówi właściciel Polsatu.
ZYGMUNT SOLORZ-ŻAK, właściciel Polsatu, jest przekonany, że pokona TVN w rywalizacji o reklamodawców
W pierwszym kwartale Polsat przyciągnął najwięcej widzów – wynika z opublikowanych danych TNS OBOP. Stacja zwiększyła średni udział w widowni o 0,65 proc. do 16,6 proc. w porównaniu z tym samym okresem roku poprzedniego.
Wzrost widowni, choć mniejszy, zanotował też TVN. Jej udziały wzrosły do 15,6 proc. z 15,1 proc. rok temu. Najchętniej oglądane są wciąż kanały telewizji publicznej, choć w przeciwieństwie do komercyjnych rywali, to TVP straciła w tym roku widownię. Jedynce udziały spadły minimalnie do 25,3 proc., ale za to bardzo Dwójce – z 20,8 proc. rok temu do 18,6 proc. w tym roku. Rywalizacja była trudniejsza także dlatego, że Polacy spędzili w I kwartale przed telewizorami średnio o 8 minut mniej czasu niż rok temu, a to najgorszy wynik od 2002 roku.
Mimo poprawy programu i większej widowni, Polsat wciąż przegrywa na polu reklamowym z TVN. W ciągu trzech miesięcy stacja Zygmunta Solorza zebrała z reklam 406,4 mln zł. Według TNS OBOP to zaledwie 5,3 proc. więcej niż rok temu. Tymczasem w TVN reklamodawcy zwiększyli wydatki aż o 29,6 proc. do 459 mln zł. Szybciej niż Polsat zwiększyło przychody także TVP: Jedynce wzrosły o 22,5 proc. do 312,5 mln zł, a Dwójce – o 19,1 proc. do 218,1 mln zł. Jak Polsat zamierza to zmienić?
– Spokojnie, reklamodawcy potrzebują czasu i już się do nas przekonują. Myślę, że będzie to widoczne w kolejnych kwartałach – mówi GP Zygmunt Solorz-Żak.
Stacja wciąż czeka na zgodę Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na przejęcie przez Axel Springer, niemiecki koncern wydający w Polsce m.in. Fakt i Newsweeka oraz kilkanaście innych tytułów prasowych, 25,1 proc. udziałów za około 300 mln euro. Z informacji GP wynika, że prace ekspertów UOKiK, które mają określić, czy w wyniku transakcji niemiecki koncern nie będzie miał dominującej pozycji na rynku, wciąż trwają. Tymczasem na rynku pojawiły się spekulacje, że zgoda na transakcję może być już przesądzona. Gazeta Wyborcza ujawniła, że prezes Axel Springer, Mathias Doepfner, spotkał się na prywatnej kolacji z premierem Jarosławem Kaczyńskim. Rzecznik rządu powiedział jednak, że spotkanie miało charakter kurtuazyjny i nie miało nic wspólnego ze sprawą zgody UOKiK na przejęcie Polsatu. Jednym z warunków tej umowy jest też wejście Polsatu na giełdę, gdzie właściciel ma sprzedać od 15-20 proc. udziałów stacji. Czy brak szefa UOKiK komplikuje plany Polsatowi?
– Nie interesuję się tym. Mamy prawników, którzy zajmują się sprawą. Czekamy – dodaje Zygmunt Solorz-Żak.
Właściciel stacji mówi, że obecność Springera w jego spółce nie spowoduje zmian w zarządzie stacji. Potwierdza jednocześnie, że Polsat zadebiutuje na giełdzie najwcześniej w przyszłym roku.
– W tym roku nie zdążymy – dodaje.
Ehhh to już kiepski koncert promujący niezbyt udaną ramówkę TVP1 miał lepszą oglądalnośćTVP liderem pierwszego weekendu ramówek jesiennych
Telewizja Polska zdecydowanie wygrała rywalizację stacji telewizyjnych na otwarciu sezonu jesiennego. Stało się to przede wszystkim za sprawą jej propozycji filmowych, w tym głośnej premiery „Jutro idziemy do kina” Michała Kwiecińskiego w TVP1, transmisji konkursu tańca Eurowizja 2007 w Dwójce, inauguracji serialu „Ja wam pokażę” według bestsellerowej powieści Katarzyny Grocholi w Jedynce, transmisji z konferencji prasowej przedstawicieli Prokuratury Krajowej w TVP3.
W piątek 31 sierpnia zdecydowanym liderem prime time był film TVP1 Więcej niż wszystko (3 811 tys. widzów, udziały 30,5 proc.). Koncert "Norah Jones" w TVN o godz. 21:30 w ramach Sopot Festival obejrzało 959 tys. widzów (udziały 8,9 proc.). W czasie tego koncertu TVN był stacją "piątego wyboru" (po TVP1, Polsacie, TVP2 i TVP3), ustępując zarówno filmom TVP1, jak i transmisji konferencji prasowej przedstawicieli Prokuratury Krajowej w TVP3 (widownia – 1 706 tys). Oglądalność pierwszego dnia Sopot Festival była niższa niż filmu w Polsacie "Tata i małolata" (2 083 tys.) oraz meczu o Superpuchar AC Milan – FC Sewilla w TVP2 (2-ga połowa 1 783 tys. widzów).
W sobotę 1 września najwięcej widzów wybrało ofertę Telewizji Polskiej. W TVP1 film "Jutro idziemy do kina" obejrzało 4 161 tys. widzów (udziały - 33,4 proc.), zaś transmisję "Eurowizja 2007 – konkurs tańca" (średnio 3 wejścia - 3 532 tys. widzów; udziały - 31,7 proc.). Transmisja ta okazała się prawdziwym sukcesem Dwójki, dzięki któremu zdecydowanie zdystansowała ona TVN (finał konkursu o Bursztynowego Słowika miał udziały na poziomie 11,1 proc.). W sobotę w czasie transmisji Sopot Festival TVN był stacją czwartego wyboru ustępując również Polsatowi – film "Medalion" ( 2 310 widzów).
W niedzielę 2 września TVP1 był ponownie liderem w prime time. Pierwszy odcinek serialu "Ja wam pokażę" uzyskał 5 266 tys. widzów (udziały 39,5 proc.). Ten bardzo dobry wynik był zbliżony do wyników premierowego odcinka drugiej serii niezwykle popularnego „Rancza”. Sopot Festival przyciągnął mniej widzów niż nadawany w tym czasie koncert z cyklu "Hity na czasie" w TVP2 (2 części od 20:00 – 21:47, średnio - 1 896 tys. widzów). Sukcesem TVP1 okazał się również koncert "Przeboje Jedynki", który uzyskał lepsze wyniki oglądalności (22, 5 proc. udziałów) niż ostatni dzień festiwalu w Sopocie (12, 9 proc. udziałów). W niedzielę Sopot Festival uzyskał dwukrotnie niższe wyniki oglądalności niż przed rokiem. TVP1 w czasie transmisji "Przebojów Jedynki" o godz. 21:11 (średnio widownia 2 338) pozostawała stacją pierwszego (II część koncertu) lub drugiego wyboru (I część koncertu). W trakcie transmisji z Sopotu TVN przez większość czasu była dopiero stacją czwartego wyboru, zbierając także mniejszą widownię, niż drugi odcinek "Kryminalnych zagadek Miami" w Polsacie o godz. 20:00-21:53 (śr. 2 411 tys. widzów).
Aneta Wrona
Rzecznik Prasowy TVP S.A.